16 Feb 2021
ChopChop räddar mat tillsammans med Karma
Att rädda mat som annars skulle kastas är bara en knapptryckning bort. Nu tar samtliga ChopChop-restauranger nästa steg mot en svinnfri framtid med matsvinnsappen Karma.
Nollvision
Genom samarbetet med Karma ser den asiatiska restaurangkedjan ChopChop på framtiden med grönt ljus. Lösningen erbjuder extra hungriga ChopChop-gäster rabatterad mat, som annars hade fallit offer för svinnet.
– Vi arbetar kontinuerligt med att minska svinnet genom att fokusera på hållbara inköpsrutiner samt att hålla koll på vad som efterfrågas. Men, med det sagt så är matsvinn nästintill oundvikligt när man driver en så här stor organisation. Till sommaren öppnar vi vår 30:e restaurang och det känns helt rätt att ta tillvara på all mat. Vi har höga krav på våra råvaror och vill att så många som möjligt ska kunna ta del av vår mat på ett enkelt och miljövänligt sätt säger Sanh Vong, ChopChops distriktschef för stockholmsregionen.
Svinnet är det viktiga
Restaurangkedjan ökade pandemin till trots sin omsättning med 20% under föregående år, men samarbetet med Karma handlar inte om försäljning.
– Det viktiga för oss är att svinnet minskar. Vi vill dra vårt strå till stacken och dessutom är mat till för att ätas, ingenting annat.
Den 9/2 ska alla restauranger vara fullt aktiva med Karma. ChopChop kommer löpande att lägga ut rätter till 40% rabatt i appen. Gästen kan snabbt och smidigt se vilka rätter som finns tillgängliga och till vilket pris.